Det finns så otroligt många bra
(och dåliga) böcker, här är
bara några exempel.
Rekommenderas!
Jan Guillous "Vägen till Jerusalem"
(1998),
"Tempelriddaren" (1999),
"Riket vid vägens slut" (2000).
Trilogin om tempelriddaren Arn Magnusson, samt även
"Arvet efter Arn" (2001). Jag hade många förutfattade meningar om
Jan Guillou och såg inte fram emot att "behöva" läsa "Vägen till
Jerusalem" i min Sv A-kurs. Men det tog inte lång tid förrän jag var fast!
Han skriver helt otroligt bra. Boken fascinerade mig så mycket, att jag
bara var tvungen att läsa de följande också. Intresset var väckt och jag
läste hans bok "Ondskan" med. En otroligt
grym och rå historia med självbiografiska inslag, som nu blivit film
också. Boken var mycket
svår att lägga ifrån sig!
Liza Marklunds "Gömda". En
hemsk och ruggig verklighetsskildring man aldrig någonsin glömmer. Alla borde läsa den!
Och givetvis fortsättningen Asyl och
Mias hemlighet också!
Jean M Auels
böcker "Grottbjörnens folk", "Hästarnas dal",
Stäppvandringen" och "Mammutjägarna" som handlar om grottflickan
Ayla och hennes Jondalar är också helt fascinerande läsning! Har även köpt
femte delen "Nionde grottan", men skulle
helst vilja läsa om de andra fyra innan jag ger mig i kast med den! Och
det har jag ju gjort nu (okt 2003) och även femman höll måttet. Nu väntar
jag på sjätte och avslutande delen!
"Ängeln
på sjunde trappsteget"
(Angela's Ashes) av Frank McCourt. Läste den
på originalspråket engelska första gången. Irländaren Frank McCourt
skriver på ett mycket humoristiskt sätt om sin helt otroligt fattiga
barndom på 30- och 40-talet i Irland. Konstigt att han överlevde överhuvud
taget! Boken har filmatiserats och visats i svensk TV.
Tyvärr har de inte lyckats speciellt bra med att lyfta fram McCourts
otroliga humor i filmen. Därför blev filmen för mig en stor besvikelse och
dessutom tyckte jag att huvudpersonerna såg alldeles för välmående ut!!
"Döttrar till en dotter" av
Charlotte Vale Allen. En
700-sidors-tegelstens-godbit!
"Tillbaka till livet" Alisons
historia berättad av Marianne Thamm
"Jag dödade mitt barn" av Dr Carl Burak och Michele G Remington
"Inte utan min dotter" av Betty Mahmoody
och fortsättningen
Kärleken till ett barn (som jag hittade på
loppis!)
Fyra böcker direkt ur verkliga livet
som bara måste vara med här! Hemska var och en på sitt sätt.
"Pojken som
kallades Det", "Pojken som inte fanns" och "Pojken som överlevde"
Trilogin av Dave Pelzer, om sin
fruktansvärda uppväxt med en misshandlande, psykiskt sjuk mamma.
Daves lillebror Richard Pelzer har kommit med sin lika hemska version
En brors berättelse.
"Flickan som
älskade Tom Gordon" av Stephen King. Kom jag till att tänka på idag
när jag skrev in om Carrie. Helt fantastisk bok, tyckte jag när jag läste
den för något år sedan. Liten flicka som går vilse i skogen och som håller
livsgnistan uppe tack vare sin dyrkan av en basebollhjälte. Sträckläsarbok!
Varningar!
Några böcker som jag inte alls tyckt om!
"Häxornas försvarare" av Jan Guillou.
Började
på den, men orkade tyvärr inte ta mig igenom! Läste några kapitel, men
tappade hela tiden tråden och kunde inte uppbåda något intresse för vem
som skvallrade på vem och varför! (Försökte mig även på att titta på
tv-serien av denna berättelse, MEN jag tröttnade lika snabbt där!!!!)
"Virgo" av Roy Jacobsen
(från Norge) Virrig och trist bok.
"Bridget Jones dagbok"
av Helen Fielding. En överreklamerad bok. Tyckte enbart den var
fånig, tjatig och inte speciellt rolig.
"När Ellen ville ha barn" av
Laura Zigman. Fick en Bridget
Jones-varning av mig på min andra sida. Här är det samma tjat, tjat om
jag, jag, jag...
"England, England"
av Julian Barnes. Rörig,
virrig, märkvärdig bok, skriven av f d kulturredaktör.
"Känslomässigt udda" av Kate Atkinsson. Kvalificerat
dravel! Jobbig, tråkig och rörig!
Har du enbart fått upp
denna sidan
utan min menyrad till vänster?
Klicka då här för att
få fram menyraden
Innehållet från
2003-02-03
men uppdaterat och hamnat på egen sida
2003-12-26
(Senast uppdaterad 2006-01-28)
Tillbaks till Pias Stuga
Design © Pias
Grafik 2003-2010
|